تحولات لبنان و فلسطین

فصل بازگشت به مدرسه فرا رسیده است و کودکان بیش از تکالیف مدرسه، چیزهایی دیگر مثل میکروب‌ها را به خانه خواهند آورد. کودکان بیمار می‌توانند بیماری‌ها را در خانه‌ها و کلاس‌های درس خود پخش کنند. اما راه حل چیست؟

افزایش بیماری‌های عفونی با بازگشت کودکان به مدرسه/ راه حل منتقل نشدن بیماری از طریق مدرسه چیست؟

ویروس‌ها و باکتری‌ها عوامل ایجادکننده سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا، نوروویروس، کووید-۱۹، گلودرد استرپتوکوکی و موارد دیگر خواهند بود اما راه‌هایی نیز برای به حداقل رساندن انتقال بیماری از مدرسه به خانه وجود دارد.

احتمال افزایش موارد کووید-۱۹

در آنچه ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آن را موج تابستانی می‌نامند، عفونت‌های کووید-۱۹ در طول تابستان ۲۰۲۴ افزایش یافته است. تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴، تعداد عفونت‌های کووید-۱۹ در ۳۵ ایالت افزایش یافته است یا احتمالاً افزایش خواهد یافت. اما موج گرما هم در همه‌گیر شدن مجدد کووید-۱۹ اثر گذار است زیرا موج‌های گرما در تابستان مردم را مجبور به ماندن در داخل خانه‌ها و در نزدیکی یکدیگر می‌کند و با ادامه یافتن دمای بی‌سابقه، انتظار می‌رود تعداد موارد کووید-۱۹ افزایش یابد. انتظار می‌رود این افزایش تا سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۵ ادامه داشته باشد.

در حال حاضر، سویه‌های ویروسی KP.۳ و KP.۳.۱.۱ سویه‌های غالب در گردش هستند. این سویه‌ها جزو سویه‌های FLiRT هستند که به ویروس های جهش یافته معروف اند. این سویه‌ها راحت‌تر از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و نسبت به سویه‌های قبلی قادر به فرار از ایمنی القا شده توسط واکسن هستند.

این سویه‌های بسیار مسری کووید-۱۹، همراه با دستورالعمل‌های ایزوله شدن کاهش‌یافته که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در مارس ۲۰۲۴ منتشر کرد، که احتمالاً انتقال بیماری در کلاس درس را در سال تحصیلی آینده افزایش خواهد داد. این دستورالعمل‌های به‌روز شده برای همه ویروس‌های تنفسی است و فقط مختص به کووید-۱۹نیست.

اگر بیمارید در خانه بمانید!

دستورالعمل‌های جدید توصیه می‌کنند که همه افراد در صورت بیمار بودن در خانه بمانند، همچنین پیشنهاد می‌کنند که فرد می‌تواند پس از بهبود علائم و بدون استفاده از داروی کاهش تب به مدت حداقل ۲۴ ساعت به فعالیت‌های عادی خود بازگردد. اگرچه خیلی زود است که تأثیر انتقال این دستورالعمل‌ها گفته شود زیرا ممکن است منجر به بیرون آمدن بیشتر افراد از انزوا در حالی که هنوز آلوده هستند، شود. به همین دلیل، مهم است که صورت خود را از دیگران دور کنید، هنگام سرفه یا عطسه با دستمال خود را بپوشانید و سپس دستمال را به سرعت دور بیندازید. اگر دستمال کاغذی در دسترس نیست، آستین شما بهترین گزینه بعدی است. هر روشی که استفاده می‌کنید، مهم است که بعداً دست‌های خود را بشویید.

دستورالعمل‌های کلاس درس

دستورالعمل‌های کلاس درس CDC همچنین بر شستن صحیح دست‌ها تأکید دارد. تا ۸۰ درصد از بیماری‌های عفونی از طریق لمس پخش می‌شوند و کلاس‌های درس سطوح زیادی برای لمس از جمله کلیدهای روشنایی، میزها، لوازم مشترک، دستگیره درها، تجهیزات ورزشی و اسباب‌بازی‌ها دارند.

شستن صحیح دست‌ها می‌تواند حدود ۳۰ درصد از بیماری‌های مرتبط با اسهال و حدود ۲۰ درصد از عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را پیشگیری کند. همچنین CDC گزارش می‌دهد که شستن صحیح دست‌ها غیبت ناشی از بیماری‌های گوارشی را تا ۵۷ درصد کاهش می‌دهد.

واکسیناسیون‌های همزمان

بخش مهم دیگر کاهش شیوع بیماری‌های عفونی در کلاس درس، به‌روز نگه داشتن واکسیناسیون کودکان است. واکسیناسیون مناسب می‌تواند نرخ انتقال بیماری را برای آنفلوآنزا و کووید-۱۹ تا ۴۰ تا ۵۰ درصد، برای موارد پنوموکوکی کودکان تا ۸۰ درصد، بیش از ۹۰ درصد برای آبله مرغان و ۱۰۰ درصد برای بیماری‌هایی مانند فلج اطفال و آبله کاهش دهد.

در چند سال گذشته، CDC توصیه کرده است که در صورت امکان، واکسن آنفلوآنزا و کووید-۱۹ را همزمان دریافت کنید. با وجود این توصیه، در پذیرش هر دو واکسن تردیدهایی وجود داشته است. یک مطالعه کانادایی در سال ۲۰۲۴ دریافت که ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان فایده‌ای در تجویز همزمان نمی‌دیدند و ۱۷ درصد دیگر نگران واکنش‌های نامطلوب دریافت هر دو واکسن با هم بودند. با این حال، چندین سال داده‌های CDC ایمنی دریافت همزمان واکسن‌های آنفلوآنزا و کووید-۱۹ را نشان می‌دهد.

مدرنا اخیراً داده‌های آزمایش بالینی فاز ۳ را در مورد یک واکسن ترکیبی جدید علیه آنفلوآنزا و کووید-۱۹ منتشر کرد. این واکسن ترکیبی، که در حال حاضر mRNA-۱۰۸۳ نام دارد، نسبت به واکسن‌های فردی برای آنفلوآنزا یا کووید-۱۹، اثربخشی بالاتری نشان داده است. این واکسن ترکیبی ممکن است پذیرش واکسن را افزایش دهد زیرا فقط یک تزریق به جای دو مورد نیاز خواهد بود.

دستورالعمل‌های مخصوص کودکان

مهم‌ترین راه برای کاهش شیوع میکروب‌ها در مدرسه، رعایت اصل نگه داشتن کودکان در خانه هنگام بیمار بودن است. هنگامی که کودکان بیمار به مدرسه می‌روند، نه تنها سایر دانش‌آموزان، بلکه معلمان و کارکنان را نیز آلوده می‌کنند. هنگامی که معلمان بیمار می‌شوند، بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد و سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌برد.

اکثر مدارس و مراکز مراقبت روزانه دستورالعمل‌هایی در مورد زمان ماندن کودک در خانه دارند. به طور کلی، اگر کودکی تب، استفراغ یا اسهال داشته باشد یا به طور کلی ناخوشحال باشد و نتواند به طور کامل در مدرسه شرکت کند، باید از مدرسه یا مهدکودک دور بماند. البته بدون وجود تب، اشکالی ندارد که کودک با سرفه یا آبریزش بینی به مدرسه برود تا زمانی که احساس خوبی داشته باشد و بتواند در کلاس شرکت کند. برای بازگشت به مدرسه، کودک باید حداقل ۲۴ ساعت بدون استفاده از داروهای کاهش تب، تب نداشته باشد. هنگام بازگشت دانش‌آموز با علائم تنفسی به مدرسه، در نظر بگیرید که برای محافظت از دیگران در پنج روز آینده از ماسک استفاده کند که البته، تمرکز بر عادات سالم مانند خواب کافی و ورزش، و همچنین خوردن غذاهای مغذی، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و این اقدامات باید توسط اعضای خانواده در تمام سنین انجام شود.

منبع: discovermagazine

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.